20100303

Reglera marknadsekonomin i Europa!

Europeiska Unionen är ett fantastiskt projekt på många sätt och viss, även om det är en stor organisation som tillsynes är svårpåverkad så går det verkligen att bedriva politik och förändra. När jag satt och åt frukost och läste nyteknik i morse så fick jag syn på en artikel (http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article736377.ece) som visade på just detta. Kommissionen har satt ner foten mot datajätten Microsoft och tvingat dom att släppa webbläsaren Internet Explorer som standard-webbläsare till sina Windows operativsystem.

Själv använder jag nästan uteslutande Mozillas Firefox men har Windows operativsystem på de datorer jag använder så jag har alltid installerat det i efterhand, separat.

Det är just denna typen av frågor som EU måste arbeta mer med, sätta stopp för monopol, oligopol och karteller. Marknaden är idag global och det finns företag som omsätter mer än en del länder. Utvecklingen behöver inte vara fel men demokratin måste samtidigt hänga med och styra upp marknaden därför är just denna typen av initiativ från exempelvis EU väldigt viktiga.

Inga kommentarer: